سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 91 شهریور 5 ساعت 7:39 صبح
توسط : سعید زارع

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: با نگاه به گذشته مسجدجامع همدان و اهمیت و ارزش آن در سطح منطقه و استان، اعتبار بخشیدن به تکنیک‌ها، فرم‌ها و روش ساختمانی دوره ساخت اثر و کمک در به نمایش گذاشتن آنها ضروری است.

«اسدالله بیات» در گفت و گو با میراث آریا(chtn)، با بیان اینکه مسجدجامع همدان از نخستین مساجد بازار همدان بوده است، گفت: این مسجد به دلیل ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی خود عملکرد مذهبی داشته و پایگاه سیاسی ـ اجتماعی محسوب می‌شده و وحدت سبک در معماری مسجدجامع همدان مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: این مسجد در آغاز از یک شبستان تشکیل شده و با گذشت زمان، همزمان با رشد بازار، شهر و متناسب با جایگاه سیاسی و اجتماعی همدان و تحولات آن مسجد جامع نیز به عنوان یک فضای مهم شهری گسترش و توسعه ‌یافته و فضاهای متنوعی به آن اضافه شده که عمده‌ تحولات کالبدی مسجد به دوران صفوی، قاجار و پهلوی مربوط می‌شود.

بیات با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی در قسمت‌های مختلف مسجد اظهار داشت: لایه‌های تاریخی معرف قسمتی از شهر دوره اشکانی است که حدود آن تا این محدوده از شهر گسترش داشته و مسجد نیز بر شالوده یک بنای قدیمی ساخته شده است.

وی افزود: طرح مسجد به صورت حیاط مرکزی است که سه ایوان در پیرامون آن قرار گرفته است که شبستان اصلی و قدیمی‌ترین قسمت فعلی مسجد (جبهه جنوبی) مربوط به دوره صفوی و قاجار است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان خاطرنشان کرد: نگاه به آثار فرهنگی و سیاست‌گذاری در خصوص جایگاه و موقعیت آنها در جامعه کنونی مقوله‌ای است که چگونگی حفاظت و نگهداشت این آثار را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیات اظهار داشت: بخش مهمی از این ارزش‌گذاری، وحدت سبک در معماری اثر است که با هماهنگی بین عناصر و اجزای و تکمیل آن در دوره‌های مختلف حاصل شده است.




آخرین مطالب